fredag 1 februari 2013

Öka din produktion!


Eftersom D styrketränar en del så tänkte jag se till att läsa lite om det också. När man styrketränar så behöver man stor mängd med proteiner. Man ska äta 2 gram protein per kilo av din kroppsvikt varje dag! Som D väger ca 75 kg så behöver han alltså äta ca 150 g protein om dagen! Det är väldigt mycket.


  • Ägg är kanske den bästa proteinkällan. Ägg innehåller alla de viktiga aminosyrorna i en perfekt blandning och kroppen tar lätt upp allt protein som finns i ägget. Ett ägg innehåller drygt 12 % protein vilket innebär att ett normalstort ägg ger dig ca 7 gram protein.
  • Tonfisk är mycket rik på proteiner, drygt 20 gram per 100 g.
  • Kyckling är rikt på proteiner och dessutom fettsnålt. Innehåller ca 22 g protein per 100 g.
  • Nötkött innehåller ca 19 g protein per 100 g ochgriskött ca 21 g protein per 100 g.
  • Keso innehåller ca 12 g protein (kasein) per 100 g.
  • Kvarg (Kesella) innehåller ca 13 g protein per 100 g.
  • Mozzarella innehåller ca 20 g protein per 100 g.
  • Sojabönor innehåller ca 34 g protein per 100 g.
  • Bruna och vita bönor innehåller ca 22 g protein per 100 g.
  • Linser innehåller ca 24 g protein per 100 g.
  • Gula och gröna ärtor innehåller ca 22 g protein per 100 g.
  • Kikärtor innehåller ca 20 g protein per 100 g.
  • Sötmandel innehåller ca 20 g protein per 100 g.
  • Jordnötter innehåller ca 26 g protein per 100 g.
  • linfrön innehåller ca 24 g protein per 100 g.
  • Solrosfrön innehåller ca 23 g protein per 100 g.
  • Vetegroddar innehåller ca 28 g protein per 100 g.
  • Quinoa innehåller ca 13 g protein per 100 g.
  • Bulgur innehåller ca 12 g protein per 100 g.

Eftersom det är så mycket så tänkte jag faktiskt ta och läsa på lite om proteintillskott. Ja, jag tycker faktiskt inte om att stoppa i mig så mycket tillskott utan vill ha det i min mat men man kanske ska se vad det är. Men med tillskott ska man komma ihåg att det är inte till för att ersätta proteinrik mat utan enbart att som sagt ge ett tillskott!


Åter till att prata om lite information till mig. Denna gång sprang jag på ett intressant ämne om tillväxthormoner och vad det spelar för roll i att bränna fett.

Öka din produktion av tillväxthormon och bränn mer fett


  • Sömn ger mer tillväxthormoner. Det produceras mest tillväxthormoner under den första delen av nattsömnen. Därför är det viktigt med de tidiga timmarnas sömn.
  • Träning ger mer tillväxthormoner. När vi låter muslkerna arbeta med större belastning än vad de i dagsformen klarar av, gör att kroppen producerar mer tillväxtthormoner.
  • Basövningar ger mer tillväxthormon
  • Anaerobisk glykols ger mer tillväxthormon
Morgonpromenader ger större fettförbränning. Tillväxthormoner gör så att kroppen ställer om sig och använder nästan enbart fettreserven som energikälla. När du vaknar på morgonen så har du höga nivåer av tillväxthormoner (eftersom kroppen producerar som mest när du sover). Det tar en stund för kroppen att ställa om sig så kroppen använder fortfarande fettreserven en stund under din vakna tid.

Självklart så har den högre fettförbränningen före frukost också att göra med att vi har låga nivåer insulin och glykogen i blodet före frukost.

Detta är något jag och D ska börja med. Vi ska även försöka göra det när vi åker på semester! Får se om vi lyckas med det!

Jag känner att det finns så mycket information om hur man på bästa sätt kommer i form och om nyttig mat att jag vet inte hur jag ska kunna läsa allt! 

Om man vill gå ner i vikt så ska man satsa på att träna de stora musklerna så som sätesmuskeln, den stora ryggmuskeln (som löper snett över ryggen, Latissimus Dorsi), lårmuskeln, stora bröstmuskeln och magmusklerna. 
Generellt kan man säga att man ska träna med en vikt som du orkar göra max 12 repetitioner med.

Jag är lite nyfiken om att läsa om Burpee's också som är en allsidig styrketräning. Men det får bli till senare. Har inte tid just nu så detta får bli en påminnelse till mig!

Denna gång så har min informations källa varit hemsidan Hemma Träning -För dig som vill träna hemma 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar