fredag 5 april 2013

Ett beroende från helvete som ska ransoneras bort!


Detta är som sagt mitt sätt att sluta snusa och det har funkat för mig. Idag lever jag på ett helt annat sätt och jag känner mig oerhört glad över att jag tog steget att sluta snusa. De mörka tiderna är nu förbi och därav Lucky nr 13


"Ransonering, A och O!

När det kommer till trappa ner och få lite mera kontroll på begäret så gäller ransonering. Jag ransonerar när jag ska till jobbet. Senast tog jag med mig 6 st snusar då jag jobbar 11 timmar. 5 snusar lyckades jag med! Om jag inte gör detta så kommer jag bara för att jag kan, att snusa mycket mycket mer. Det finns många till hands. Och så lättåtkomligt! Därför ransonering!

Men jag måste ha något annat till hands för att "ersätta" snusen. För att ha något att göra. Tuggummi funkar utmärkt för min del pga att jag kör på mint smak på snuset."

Innan jag slutade så vande jag mig med att snusa mint snus. Mint snusen finns även i mindre portioner men största delen så var det för att få liknande smak på tuggummina.

"Ransonering, 5 st snusar. Jobbtid 8 timmar. Denna dagen känns skit med att försöka på ransoneringen. Men eftersom jag inte har några fler med mig så är det bara att gilla läget. 

Dagens jobb gör mig förbannad. På något sätt måste jag försöka bryta det och försöka vara positiv. Det är svårt att hålla beroendet i schak när man är förbannad! Får försöka avreagera mig på något vis så jag kan gilla läget med arbetet också. Det svåraste tillfällena är när man är arg.

Ett bra tips är att inte ha dosan i närheten av dig. Låt bli att ha den nära till hands. Låt den ligga en bit bort. Vet vart den är men så att du måste resa på dig för att ta en snus. Så att det blir ett större moment till att ta den dära snusen."

Detta gjorde att jag fick fundera på om jag verkligen behövde någon. Just ransonering och att inte ha dosan på mig gjorde allt mycket lättare för min del. Sen fans det ju som sagt dagar då allt var åt helvete och man inte var så duktig. Men pga ransoneringen så kunde jag inte överskrida antalet jag ha de med mig. Till slut fick jag lov att lägga upp en plan. Jag började gå efter klockslag. 

"Ransonerade 5 st snus plus en mini. Stor ransonering kändes det som men nu när kl är 1300 håller jag på att avlida känns det som. Två timmar till jag "får" ta en ny...

Min kropp skriker och snart gör nog jag det med!

Skriker efter en snus. Jag känner det i hela kroppen. Den är matt, lite domnad och en huvudvärk som ligger och gror vid tinningen. 

Tuggummi verkar inte funka. Jag börjar sakta men säkert längta tills detta begär är över. Jag börjar höra en röst i huvudet på mig som säger "you can do this!" "Jag kan klara mig till kl 1500. Ska vi slå vad?" Så jag funderar på om jag ska anta vadet med mig själv.

Jag tror jag äntligen börjar bli redo för att ta fighten. Huvudvärk, magvärk, svettningar. Bring it on!"

'Cause it makes me that much strongerMakes me work a little bit harderIt makes me that much wiserSo thanks for making me a fighter"
Jag har alltid varit ganska duktig på att utmana mig själv. Och när jag kommer till en viss gräns så är det bara att haka på. Go whit the flow! Jag blir att peppa mig själv och jag kommer med störst sannolikhet att genomföra det jag blev så pep över att göra! Men allt har sin tid, sina motgångar och det gäller bara att vänta ut stormen och stå som en segrare. Be strong! 

"Det går lättare och lättare. Nu har jag kommit så pass långt att jag har bestämt mig för att en dosa ska räcka 4 dagar... det är en stor förändring för mig. 
Tack vare ransoneringen så har detta gått väldigt bra. Jag har kunnat haft koll på hur mycket jag snusat.

Jag känner mig duktig. Lite stolt. Jag skulle vilja unna mig något som belöning men vet inte vad. Av någon konstig anledning så vill jag börja vara ute och springa. Jag vill köpa mig ett par löparskor. Vi får se. Jag undrar om jag ens kan springa eller om det bara kommer att göra ont."

Att äta regelbundet hjälpte mig att snusa mindre. Mellanmål och mat. Det är när jag är som hungrigast allt går som mest åt helvete. Att äta regelbundet är något att rekommendera överhuvudtaget. 
Idag så äger jag mina egna löparskor. Riktigt bra sådana också! Jag unnade mig det nästan en månad efter att jag började fundera på att börja springa. Och springa är livet!

Att belöna dig med något titt som tätt är en väldigt bra idé då du har lurat belöningsreceptorerna i hjärnan ett längre tag så kan det kännas otroligt skönt med att belöna dig med något. Det kan vara allt från bakelse till skor! Men för att det ska vara en belöning så kan det inte gå till överdrift! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar